مقالات

آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

آیا airfryer ها یا همان سرخ کن های بدون روغن ، سرطان زا هستند؟ (آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟)

اِیر فرایرها (AIR fryer) یا سرخ کن های بدون روغن، اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و علاقه‌مندان به تناسب اندام امیدوارند که با کنار گذاشتن غذای سرخ‌شده ناسالم و بدون احساس گناه بتوانند از خوردن غذا لذت ببرند.

اما آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ در این مقاله به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

ایر فرایر با وجود نامش اصلا غذا را سرخ نمی کند. کاری که انجام می دهد این است که تردی غذای سرخ شده را بدون چربی ایجاد می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود سرخ کردن غذا در روغن می تواند باعث ایجاد ترکیبات خطرناکی مانند آکریل آمید شود. این ترکیب در برخی غذاها در طی روش های پخت با حرارت بالا مانند سرخ کردن عمیق تشکیل می شود.

سرخ کن آزور 414

بررسی تحقیقات علمی در رابطه با سرطان زا بودن سرخ کن بدون روغن

 تحقیقات در رابطه با اینکه آیا سرخ کن های بدون روغن سرطان زاست هنوز ادامه دارد.

اما به گفته آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، آکریل آمید ممکن است با ایجاد برخی از سرطان ها از جمله سرطان آندومتر، تخمدان، پانکراس، سینه و مری ارتباط داشته باشد.

با روی آوردن به ایر فرایر، افراد می توانند خطر وجود آکریل آمید در غذای خود را کاهش دهند.

اما کارشناسان هشدار می دهند، ممکن است این دستگاه های جادویی جنبه های منفی هم داشته باشد.

به گفته موسسه ملی سرطان، غذا در این دستگاه ها به طور بالقوه می تواند ترکیبات مضری مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و آمین های هتروسایکلیک ایجاد کند که این ترکیبات با سرطان مرتبط هستند.

با این حال، پزشکان بر این باورند که این دستگاه‌های محبوب در صورت استفاده صحیح می‌توانند فواید زیادی داشته باشند. استفاده چربی بسیار کمتر نسبت به غذاهای سرخ کردنی یک مزیت آشکار برای سلامتی است.

دقت کنید اگر می خواهید از ایر فرایرها به عنوان روش اصلی آشپزی خود استفاده کنید، مطمئن شوید که هنوز تعادل در رژیم غذایی خود دارید و تمام مواد مغذی مورد نیاز خود مخصوصا سبزیجات را دریافت می کنید.

تئوری ایر فرایرها این است که طعم و تردی غذا را با ۷۵ درصد روغن کمتر و در نتیجه کالری کمتری ارائه دهند؛ در نتیجه می‌توانند به کاهش وزن یا مدیریت وزن افراد کمک کنند.

لازم به ذکر است که مطابق با تصور افراد زیادی که فکر می‌کنند آیا تفلون سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ باید گفت که این ادعا هنوز به طور قطعی ثابت نشده است.

با توجه به موارد بالا باید در پاسخ به این سوال که آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ باید گفت که در موارد زیادی استفاده از سرخ کن تا حد زیادی می‌تواند از مبتلا شدن به سرطان جلو گیری کند و فقط موارد خاصی از سرخ کن‌ها سبب سرطان شوند.

سرخ کن فیلیپس 9270

 

سرخ کن بدون روغن چگونه سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود؟( نقض مطلب اینکه آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟)

سرخ‌کن بدون روغن به‌عنوان یک روش پخت و پز سالم و بدون نیاز به استفاده از روغن، جذابیت زیادی برای افرادی که به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهند، دارد.

در این بخش، به بررسی اثرات سرخ‌کن بدون روغن بر سلامت بدن و احتمال سرطان‌زایی آن می‌پردازیم.

• کاهش مصرف چربی:

یکی از مزایای سرخ‌کن بدون روغن این است که می‌تواند به کاهش مصرف چربی در غذاها منجر شود.

در سرخ‌کن بدون روغن، غذاها با استفاده از هوای داغ و اصطکاک سطحی پخته می‌شوند، بدون اضافه کردن هرگونه روغن.

این باعث می‌شود که کمترین میزان چربی مورد استفاده قرار گیرد و میزان کالری مصرفی کاهش یابد.

این موضوع می‌تواند به کنترل وزن و کاهش خطر بروز بیماری‌های مرتبط با چربی و کالری مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی بیماری‌های مزمن کمک کند.

• حفظ ارزش غذایی:

سرخ‌کن بدون روغن می‌تواند به حفظ ارزش غذایی مواد موجود در غذاها کمک کند.

زمانی که غذاها در روش‌های پخت و پز سنتی با روغن سرخ‌ می‌شوند، بخشی از ارزش غذایی آنها، به خصوص ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، ممکن است از بین برود.

اما در سرخ‌کن بدون روغن، بدون استفاده از روغن، مواد مغذی درون غذاها حفظ می‌شوند و غذاها به صورت سریع و موثرتری پخته می‌شوند، که باعث حفظ ارزش غذایی آنها می‌شود.

• کاهش ریسک بیماری‌های قلبی:

استفاده از سرخ‌کن بدون روغن می‌تواند به کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی کمک کند.

مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع و ترانس در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسریدها در خون شود و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

با استفاده از سرخ‌کن بدون روغن، میزان مصرف چربی در غذاها کاهش می‌یابد و همچنین میزان کلسترول بد در خون نیز کاهش می‌یابد، که می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.

• کاهش تشکیل ترکیبات سرطان‌زا:

استفاده از سرخ‌کن بدون روغن می‌تواند باعث کاهش تشکیل ترکیبات سرطان‌زا مانند آکریلامید و هیدروکربن‌های پلی‌سیکلیک نفتی (PAH) در غذاها شود.

در سرخ‌کن بدون روغن، زمان پخت غذاها کوتاه‌تر است و بدون استفاده از روغن، احتمال تولید این ترکیبات سرطان‌زا کاهش می‌یابد.

این موضوع می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی مرتبط با مصرف این ترکیبات کمک کند.

• کاهش مصرف کالری:

سرخ‌کن بدون روغن می‌تواند به کاهش مصرف کالری در غذاها کمک کند. استفاده از روغن در روش‌های سنتی سرخ‌کردن می‌تواند به افزایش مصرف کالری و چربی در غذاها منجر شود.

با استفاده از سرخ‌کن بدون روغن، کمترین میزان چربی لازم برای پخت غذاها استفاده می‌شود و میزان کالری مصرفی کاهش می‌یابد.

این موضوع می‌تواند به کنترل وزن و کاهش خطر اضافه وزن و چاقی کمک کند.

• حفظ سلامت پوست:

استفاده از سرخ‌کن بدون روغن می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. مصرف چربی‌های اشباع و ترانس می‌تواند التهاب و آسیب به پوست را افزایش دهد.

با استفاده از سرخ‌کن بدون روغن و کاهش مصرف چربی، میزان التهاب و آسیب در پوست کاهش می‌یابد و سلامت پوست بهبود می‌یابد.

• کاهش بوی نامطبوع:

سرخ‌کن بدون روغن می‌تواند به کاهش بوی نامطبوعی که به واسطه پخت غذاها با روغن تولید می‌شود، کمک کند.

روغن ممکن است باعث تولید بوهای نامطبوع و سبب پخش شدن بوی نامطبوع در محیط پخت شود. با استفاده از سرخ‌کن بدون روغن، این بوها به حداقل می‌رسند و محیط پخت تمیزتر و بوی بهتری به خود می‌گیرد.

لازم به ذکر است که در استفاده از سرخ‌کن بدون روغن نیز باید به نکاتی مانند استفاده از غذاهای سالم و کیفیت مناسب غذاها توجه کرد.

همچنین، میزان مصرف غذاهای سرخ‌کرده نیز باید معقول باشد تا بهره‌وری بهتری از این روش به دست بیاید.

 

سرخ کن بدون روغن چگونه کار می‌کند؟

سرخ‌کن‌های بدون روغن، معمولاً به عنوان ایرفرایرها یا فرایرها شناخته می‌شوند.

این دستگاه‌ها با استفاده از فناوری هوای داغ و هوای چرخان، غذاها را سرخ و طعم‌دهی می‌کنند بدون نیاز به استفاده از روغن.

در  ادامه توضیحی مختصر از نحوه‌ی کار و عملکرد سرخ‌کن بدون روغن یا ایرفرایرها را برای شما آورده‌ایم.

 

سرعت و یکنواختی جریان هوا:

سیستم هوای چرخان در سرخ‌کن بدون روغن، با استفاده از یک موتور قدرتمند، هوا را در دستگاه به چرخش می‌آورد.

این عمل باعث ایجاد یک جریان هوای چرخان و یکنواخت در داخل دستگاه می‌شود. این جریان هوا به طور مستمر و به صورت افقی در داخل دستگاه حرکت می‌کند و باعث توزیع یکنواخت حرارت در دستگاه می‌شود.

این سیستم چرخان هوا دلیل اصلی ایجاد سطح سرخ و طلایی شده‌ی یکنواخت بر روی غذاها و تضمین پخت یکنواخت مواد است.

انتقال حرارت بهینه:

هوا در سیستم هوای چرخان به وسیله یک المنت گرمایی یا یک چرخه گرمایی، گرم می‌شود. در نتیجه، هوا دمای بالایی کسب می‌کند و برای پخت غذاها آماده می‌شود.

با اینکه روغن در این فرآیند استفاده نمی‌شود، حرارت به طور مستقیم و بهینه از هوا به غذاها منتقل می‌شود. این باعث می‌شود که غذاها به طور سریع و پخته شده و پوسته‌ی سرخ و شفافی را داشته باشند.

کاهش استفاده از روغن:

با استفاده از سرخ‌کن بدون روغن، نیاز به استفاده از روغن برای سرخ کردن غذاها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

سیستم هوای چرخان باعث تشکیل پوسته‌ی خارجی سرخ و شفاف بر روی مواد غذایی می‌شود، در حالی که داخل آنها به طور کامل پخته شده است.

این ویژگی باعث می‌شود که غذاها روغن کمتری جذب کنند و کمتر چربی داشته باشند. این مزیعذاب در کاهش مصرف چربی و کالری در غذاها کمک کند.

حفظ رطوبت در غذاها:

سیستم هوای چرخان در سرخ‌کن بدون روغن، به دلیل استفاده از هوای گرم، کمک می‌کند تا غذاها رطوبت خود را حفظ کنند.

هوای گرم و چرخان به طور مستقیم روی سطح مواد غذایی وارد می‌شود و باعث سرخ شدن آنها می‌شود.

اما در عین حال، داخل غذاها نرم بوده و مانند سرخ کردن عادی و با استفاده از روغن خشک نشده است. این موضوع باعث می‌شود که غذاها طعم و کیفیت بهتری داشته باشند.

 

به طور کلی این دستگاه کمی شبیه اجاق گاز همرفت عمل می کند. هوای گرم توسط یک عنصر گرم کننده ایجاد می شود و سپس توسط یک فن در اطراف غذا به گردش در می آید.

سبزیجات یا گوشتی که در آن قرار می دهید در سبد نگه داشته می شوند و هوای گرم می تواند به طور یکسان همه غذا را بپزد.

با استفاده از سرخ کن هوا بر خلاف سرخ کردن سنتی، می توانید بدون نیاز به استفاده از روغن زیاد، غذای خود را ترد و قهوه ای کنید.

با استفاده از سیستم هوای چرخان در سرخ‌کن بدون روغن، شما می‌توانید غذاهای سرخ شده و خوشمزه را بدون نگرانی از استفاده از روغن چرب و کالری بالا، به راحتی آماده کنید.

این سیستم با ایجاد یک جریان هوای چرخان، خصوصیت‌هایی مانند سرعت، یکنواختی و بهینگی در انتقال حرارت را فراهم می‌کند که به طور کلی باعث بهبود کیفیت و طعم غذاها می‌شود.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم هنوز این موضوع که آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ ثابت نشده و فقط اظهار نظرهای گوناگون در رابطه با آن وجود دارد.

به طور کلی روغن‌هایی که در فرآیند سرخ کردن استفاده می‌شوند، هنگامی که به دمای بالا رسیده و با غذا تماس پیدا می‌کنند،دچار تغییر و تحولاتی می‌شوند که ممکن است منجر به تولید ترکیبات مضر شوند.

این ترکیبات ممکن است شامل آکریلامید، هیدروکربن‌های پلی‌آروماتیک، بنزپیرن و سایر ترکیبات مشابه باشد. اما برای نتیجه گیری دقیق این مسئله نیاز به ارزیابی و بررسی‌های علمی بیشتر و دقیق‌تر دارد.

در هر صورت، استفاده از روش‌های سرخ کردن سالم مهم‌ترین عامل در پیشگیری از سرطان زایی مواد غذایی است.

همچنین می‌توان گفت مهمترین عامل در سلامتی سرخ کردن، دمای پخت مناسب و زمان صحیح پخت است. و انتخاب مواد خام سالم و کیفیت مناسب آن‌ها نیز در افزایش سلامت غذاهای سرخ شده تأثیرگذار است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *