مقالات

چگونه سرخ کن را تعمیر کنیم؟

چگونه سرخ کن را تعمیر کنیم؟

در دنیای تکنولوژی ، همانقدر که راحتی کار با دستگاه‌های برقی از جمله سرخ کن ها زیاد شده ، رفع عیب و ایراد این وسایل نیز تخصصی شده است.

بنابراین اینکه بدانیم چگونه سرخ کن را تعمیر کنیم؟ به ما کمک بزرگی در صرفه جویی هزینه‌ها خواهد کرد.

در این مقاله سعی بر این است که  تا اطلاعاتی درباره ی سرخ کن های برقی در اختیار شما قرار داده شود.

بدین وسیله با نحوه ی کار  دستگاه ها ، معرفی قطعات و کارکرد آن ها، ایرادات و مشکلات متداول آن، عیب یابی و آموزش تعمیرات سرخ کن و رفع ایرادات و آموزش نحوه ی نگهداری از دستگاه آشنا شوید .

معرفی قطعات و آموزش اینکه چگونه سرخ کن را تعمیر کنیم؟

برای آموزش تعمیرات سرخ کن در ابتدا آشنایی با انواع این دستگاه بسیار لازم و ضروری است. از جمله مهم ترین انواع سرخ کن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

قطعات سرخ کن بدون روغن آزور

معرفی انواع سرخ کن

  • سرخ کن های الکتریکی: سرخ کن های برقی معمول و متداولی که در منازل از آن ها استفاده میشد و امروزه به دلیل مصرف زیاد روغن کمتر استفاده می شود.

این دستگاهها ،متناسب با نیاز افراد در ابعاد مختلفی تولید می شوند از مینی سرخ کن ها گرفته تا سرخ کن های سایز بزرگ که می تواند در سایر مکان ها نیز کارایی داشته باشد.

  • سرخ کن های بدون روغن (ایرفرایرها): این نمونه از سرخ کن ها نسل جدید سرخ کن ها هستند که برخلاف سرخ کن های الکتریکی ساختار پیچیده تری دارند.

در این مدل آنچه باعث سرخ شدن مواد غذایی می شود هوای داغی است که در محفظه در همه ی جهات در حال حرکت و تماس با مواد غذایی است و حتی ممکن است دمای آن به 200 درجه هم برسد.

این نوع از پخت که با مقدار بسیار کمی از روغن و حتی بدون روغن و با استفاده از هوای داغ صورت می گیرد باعث ترد و خوشمزه تر شدن بیشتر مواد غذایی شده و طعمی متفاوت را ارائه می دهد.

از مزایای استفاده از این نوع از سرخ کن ها علاوه بر طعم دلچسب غذا می توان به ایمنی بیشتر، امکان شستشوی آسان تر و نیز استفاده از آن برای پخت کیک و سایر مواد غذایی اشاره نمود.

بهترین نمونه های این دستگاه که در حال حاضر موجود می باشند ، عبارتند از سرخ کن فیلیپس 9270 و سرخ کن کنوود fp50.

بهتر است کمی در مورد اجزا و قطعات سرخ کن ها بدانید :

  • بدنه سرخ کن: بیرونی ترین قسمت دستگاه است که به دلیل خاصیت عایق بودن در برابر جریان برق در ساخت آن عمدتا از پلاستیک استفاده می شود.
  • مخزن روغن سرخ کن: جنس این مخزن ها اغلب از کروم با روکش تفلون می باشد اما امروزه از سرامیک نیز در ساخت آن ها استفاده می شود.

مخزن های سرامیکی علاوه بر ضد خش بودن قابلیت شستشوی آسان تری نیز دارند.

در گذشته مخزن های المنت دار در سرخ کن ها استفاده می شده است به این صورت که المنت را به صورت پرس شده در زیر مخزن قرار می دادند.

اما به دلیل مشکلاتی که در شستشو و قطع المنت در اثر قرار دادن المنت خیس در دستگاه و روشن کردن آن به وجود آمد در مدل های بعدی این مشکل اصلاح شده و مخزن های بدون المنت تولید و در سرخ کن به کار رفت.

  • سبد مواد غذایی سرخ کن: سبد های فلزی ساخته شده از میله های استیل یکی از مهم ترین اجزای به کار رفته در سرخ کن ها هستند.

این قطعه کارکردی شبیه آسانسور دارد. در ابتدا مواد غذایی ریخته شده در سبد بالاتر از سطح روغن قرار می گیرد به تدریج با داغ شدن روغن و آزاد شدن ضامن آسانسور سبد به سمت پایین آمده و مواد غذایی به طور کامل در داخل روغن قرار گرفته روند سرخ شدن یکنواخت مواد غذایی آغاز می شود.

  • المنت سرخ کن: مسئولیت گرم کردن و ایجاد حرارت لازم برای سرخ کردن مواد غذایی بر عهده ی این قطعه است. المنت ها امروزه بیشتر در بدنه ی سرخ کن ها نصب و مخزن روی آن ها قرار می گیرد.
  • ترموستات سرخ کن: نوع ترموستات به کار رفته در این دستگاه از نوع بیمتالی است و کارکرد دستگاه در مدل های ساده توسط ترموستات تنظیم می شود.
  • تایمر و مدار الکترونیکی سرخ کن: در برخی از مدل های سرخ کن فقط زمان توسط مدار الکترونیکی تنظیم می شود ولی در سرخ کن های نوع جدید تنظیم و کنترل هم زمان و هم دما توسط یک مدار الکترونیکی صورت می گیرد.
  • لامپ خبر سرخ کن: در سرخ کن ها دو نوع لامپ خبر، یکی موازی با المنت و دیگری موازی با ترموستات به کار گرفته می شود.

تعمیر قطعات سرخ کن 

هر یک از این قطعات ممکن است بنا به دلایلی دچار آسیب یا ایراد شود در صورت مواجهه با هر گونه مشکل در کارکرد این قطعات شما می توانید به یک متخصص مراجعه کنید:

  1. تعمیر برد الکترونیکی انواع سرخ کن
  2. تعمیر و تعویض ترموستات انواع سرخ کن
  3. رفع مشکل قطع شدن المنت انواع سرخ کن
  4. تعمیر و تعویض فیوز حرارتی انواع سرخ کن
  5. تعمیر مدار تایمر انواع سرخ کن
  6. تعمیر مدار کنترل انواع سرخ کن
  7. تعمیر و تعویض صفحه نمایش LCD انواع سرخ کن
  8. تعمیر کلیه ی قطعات الکترونیکی انواع سرخ کن

بروز مشکل در یک دستگاه برقی هیچگاه نمی تواند بدون علت باشد.

آگاهی از عواملی که باعث خرابی و به وجود آمدن مشکل در قطعات یک وسیله ی برقی می شود می تواند بسیار راهگشا بوده و در عیب یابی و رفع مشکل به شما کمک کند.

در ادامه ی مقاله ی آموزش تعمیرات سرخ کن به بررسی مشکلات و ایرادات متداول سرخ کن ها و دلایل ایجاد این مشکلات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مشکلات و ایرادات متداول سرخ کن

هدف ما در این بخش از مقاله ی آموزش تعمیرات سرخ کن ارائه ی اطلاعات و آگاهی های لازم به شما درباره ی ایرادات و مشکلات رایج در انواع سرخ کن هاست.

امید است که با این آموزش‌ها دانسته باشید که باید چگونه سرخ کن را تعمیر کنیم؟ ازجمله ایرادات رایج گزارش شده در انواع سرخ کن ها بدین شرح است:

  • دستگاه سرخ کن روشن نمی شود
  • روغن و مواد غذایی در سرخ کن می سوزد
  • سرخ کن به صورت خودکار خاموش نمی شود
  • با روشن شدن سرخ کن اتصال صورت گرفته و فیوز، برق منزل را قطع می کند.
  • با فشار میکروسوئیچ تغییری در صفحه ی نمایش سرخ کن مشاهده نمی شود.
  • روغن داغ شده است ولی رنگ لامپ خبر سرخ کن عوض نمی شود.

در این بخش با ایرادات رایج در دستگاه سرخ کن آشنا شدیم اما نکته ی مهم بعدی در مبحث آموزش تعمیرات سرخ کن نحوه ی مدیریت و رفع اشکالات و خرابی های موجود در این دستگاه است.

اگر در ادامه با ما همراه باشید اطلاعات و آموزش های خوبی را در این زمینه دریافت خواهید نمود.

آموزش تعمیرات و رفع ایرادات و مشکلات سرخ کن

مسلم است که برای رسیدن به توانمندی لازم برای تعمیر دستگاه سرخ کن تنها آشنایی با ایرادات و اشکالات آن کافی نیست.

یادگیری راه های عیب یابی و رفع اشکالات و ایرادات مهم ترین بخش از آموزش تعمیرات سرخ کن است که ما در ادامه به آن می پردازیم.

چرا سرخ کن روشن نمی شود؟

روشن نشدن دستگاه شاید رایج ترین مشکل دستگاه های برقی باشد اما خبر خوب این است که در عین حال ساده ترین و قابل رفع ترین مشکل نیز هست.

با استفاده از راهنمایی های ذکر شده در آموزش تعمیرات سرخ کن می توان در منزل نسبت به رفع آن اقدام نمود.

از جمله علت هایی که می تواند منجر به روشن نشدن دستگاه شود معیوب بودن دوشاخه یا کابل رابط است.

در این حالت بهترین کار آزمایش آن ها توسط مولتی متر است. علت بعدی، معیوب بودن ترموستات است.

به این صورت که پلاتین های ترموستات به علت فرسودگی ارتباط الکتریکی با هم پیدا نمی کنند و در مدار جریان برقرار نمی شود.

ساده ترین راه حل در این حالت تعویض ترموستات است. معیوب شدن برد تغذیه، آخرین دلیلی است در روشن نشدن دستگاه می توان به آن اشاره نمود.

البته این در صورتی است که سرخ کن دارای پانل الکترونیکی باشد.

چرا روغن و مواد غذایی در سرخ کن می سوزد؟

مواجهه با صحنه ی سیب زمینی یا میگوهای سوخته و زغالی شده در داخل سبد سرخ کن صحنه ی آزاردهنده ای است و کمابیش برای کسانی که از سرخ کن استفاده می کنند ممکن است پیش آمده باشد.

در آموزش تعمیرات سرخ کن علت این مسئله به روشنی ذکر شده است و آن جوش خوردن پلاتین های ترموستات به همدیگر است.

جوش خوردن پلاتین های ترموستات باعث افزایش بیش از حد حرارت و در نتیجه سوختن مواد غذایی می شود و راه حل تعویض این قطعه است.

چرا دستگاه به صورت خودکار خاموش نمی شود؟

خاموش نشدن خودکار دستگاه سرخ کن نیز از جمله ایرادات و مشکلاتی است که کاربران و تعمیرکاران دستگاه سرخ کن بارها با آن مواجه می شوند.

این مشکل دلایل متعددی دارد از آن جمله می توان به خرابی تایمر، خرابی ترانزیستور و جوش خوردگی و زدگی پلاتین ترموستات اشاره کرد.

این موارد جزو مشکلات جدی در دستگاه سرخ کن است که برای رفع ان ها بهتر است به یک متخصص تعمیر سرخ کن مراجعه نمود.

چرا با روشن شدن دستگاه اتصال و جرقه ایجاد می شود؟

در مبحث آموزش تعمیر سرخ کن هر گونه جرقه و اتصال در هنگام زدن دوشاخه به پریز و روشن نشدن دستگاه، ناشی از نرسیدن جریان برق از دوشاخه به دستگاه و یا وجود اتصالی است.

در این حالت مشکل یا از پریز است یا از دوشاخه و در هر دو حالت راه حل بسیار ساده و قابل رفع است.

بررسی سیم ها و تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض آن براحتی در منزل و توسط خود فرد قابل انجام است.

چرا با فشار میکروسوئیچ هیچ تغییری در صفحه نمایش مشاهده نمی شود؟

ازجمله مشکلات مهم و جدی که در آموزش تعمیرات سرخ کن به آن پرداخته می شود نقص در عملکرد میکروسوئیچ است.

ثابت و بدون تغییر ماندن میکروسوئیچ با وجود وارد آوردن فشار بر آن، حکایت از خرابی این قطعه ی مهم و حیاتی دارد.

در این حالت گفته می شود یا لحیم پایه ی میکروسوئیچ از مدار جدا شده است و یا میکروسویئچ به طور کلی معیوب است.

در صورت مواجهه با این مشکل نیز بهترین راهکار، سپردن کار به دست کاردان است تا با بررسی و عیب یابی دقیق نسبت به تعمیر اصولی و یا تعویض این قطعه اقدام نمایند.

چرا با وجود اینکه روغن داغ شده است ولی رنگ لامپ خبر عوض نمی شود؟

در آموزش تعمیرات سرخ کن در بخش ایرادات و اشکالات متداول یکی از مواردی که کم و بیش در انواع سرخ کن ها گزارش می شود همین عدم تغییر رنگ لامپ خبر علی رغم داغ شدن روغن است.

این اخلال در کارکرد لامپ خبر به دلیل جوش خوردن پلاتین ترموستات است که نیاز به تعمیر اصولی و در اغلب موارد تعویض قطعه بدست یک تعمیرکار سرخ کن مجرب است.

با وجود اینکه با تعمیر صحیح اغلب سلامت و کیفیت اولیه به دستگاه معیوب باز می گردد. بهترین کار تلاش برای استفاده ی اصولی و نگهداری درست وسیله ی برقی و پیشگیری از خرابی آن است.

مقاله ی آموزش تعمیرات سرخ کن در ادامه به بررسی راه های نگهداری و حفظ دستگاه از آسیب و خرابی و آموزش این روش ها می پردازد که یاد گیری آن می تواند مفید باشد.

از شما دعوت میکنیم با مطالعه این بخش ما را همراهی نمایید.

آموزش نحوه نگهداری از سرخ کن

اولویت در هر دستگاه و وسیله ی برقی ابتدا نگهداری است و بعد تعمیر.

زیرا با وجود نگهداری و استفاده ی هوشمند و اصولی از دستگاه، احتمال خرابی در آن بسیار پایین آمده و عمر مفید و کارکرد درست آن تضمین می شود.

این نکته ای است که در آموزش تعمیر سرخ کن نیز بر آن تاکید می شود. از جمله مواردی که در بحث نگهداری از سرخ کن می توان به آن اشاره نمود عبارتند از:

  • از روغن مخصوص سرخ کردنی در سرخ کن ها استفاده کنید. مخلوط کردن دو نوع روغن برای صرفه جویی یا هر دلیل دیگری می تواند در طولانی مدت به دستگاه شما آسیب بزند.
  • مواد غذایی یخ زده را به هیچ وجه داخل سرخ کن قرار ندهید. این کار با کاهش دمای سرخ کن موجب تغییر در زمان پخت می شود.

پس از خارج کردن مواد غذایی از فریزر اجازه دهید تا دردمای محیط یخ آن ها آب شود. سپس آن ها را داخل سرخ کن بریزید.

در کنار این ملاحظات بهتر است در هنگام خرید، مدل سرخ کنی را انتخاب کنید که بخش حرارتی در آن بتواند پس از ورود مواد یخ زده دمای روغن را در کمترین زمان به سرعت افزایش دهد.

  • سرخ کن تایمر دار بخرید. سرخ کن دارای پیج تنظیم زمان یا تایمر می تواند بسیار کمک کننده باشد.

شما می توانید با این امکان، زمان و حرارت را تنظیم کرده آزادی عملی بیشتری را در رسیدگی به سایر کار های خود داشته باشید.

  • در استفاده از روغن زیاده روی نکنید. میزان استاندارد روغن مقداری است که نیم ظرف روغن را پر کند.

استفاده بیش از حد می تواند منجر به سر ریز شدن روغن و به وجود آوردن مشکلاتی برای کاربر شود.

  • بهتر است در هنگام خرید مدلی را انتخاب کنید که اولا ظرف روغن متحرک داشته باشد تا امکان شستشو و نظافت آسان آن فراهم شود و نیز در صورت امکان سبد سرخ کن آن از نوع ساده و دستی باشد.

سبد های سرخ کن آسانسور دار زودتر خراب می شوند. در ضمن در صورتی که لازم است قطعات غذا را بدون سبد در داخل ظرف روغن قرار دهید بهتر است از کفگیر هایی استفاده کنید که صدمه ای به ظرف وارد نکند.

  • در هنگام خرید به نوع فیلتر و صافی سرخ کن دقت کنید. فیلتر های سرخ کن باید قابلیت تعویض و نظافت خوب و آسانی داشته باشند.

کار فیلتر جلوگیری از پخش بخار و بوی ناشی از سرخ کردن است و از آنجاییکه این فیلتر ها از نوع کربنی است نباید با آب تماس داشته باشند.

پس بهتر است که قبل از شستشوی سرخ کن، فیلتر ها را از آن خارج نمایید.

  • سرخ کنی را انتخاب کنید که چراغ های نمایشگر داشته و چشمک بزند.

در مدل های جدید سرخ کن این چراغ ها تنها نشان دهنده ی روشن بودن دستگاه نیست بلکه آماده بودن روغن برای شروع سرخ کردن را نشان می دهد.

  • سرخ کن خود را متناسب با تعداد اعضای خانواده انتخاب کنید. ظرف روغن چهارگوش برای خانواده های کم جمعیت و ظرف روغن استوانه ای برای قرار دادن قطعات بزرگتر غذا مناسب تر هستند.

سعی کنید سرخ کنی را انتخاب کنید که امکان شستشوی راحت و اصولی آن به دلیل متحرک بودن قطعاتش فراهم است.

نچسب بودن لایه ی داخلی سرخ کن نیز نکته ای است که بهتر است هنگام خرید به آن دقت شود. این نچسب بودن مزایایی دارد که از جمله آن ها می توان به کم شدن ضایعات غذا و شستشوی آسان اشاره نمود.

نکات ایمنی در استفاده از سرخ کن

به دلیل اهمیت مبحث ایمنی لازم است تا بخشی از مقاله ی آموزش تعمیرات سرخ کن به این مسئله اختصاص یابد.

کمتر وسیله ی برقی است که در هنگام استفاده از آن نیاز به رعایت مسائل ایمنی وجود نداشته باشد در این میان رعایت نکات ایمنی سرخ کن ها به دلیل استفاده از روغن و وجود حرارت بالا در هنگام استفاده از آن اهمیت ویژه تری دارد.

موارد ایمنی که بهتر است در هنگام استفاده از سرخ کن آن ها را مد نظر داشت عبارتند از:

  • روغن داغ بسیار خطرناک است. خطر سوختگی با روغن داغ در صورت عدم رعایت ایمنی خطری است که همواره در کمین کاربران سرخ کن ها است.

لذا لازم است که روغن داغ را به حال خود نگذاشته سعی در کنترل دمای آن داشته باشید. هر گز روی روغن داغ آب نریزید و اجازه ندهید کودکان در نزدیکی سرخ کن در حال کار، بازیگوشی کنند.

  • یکی دیگر از مواردی که می تواند به حفظ ایمنی در سرخ کن ها کمک کند وجود دکمه ی خاموش کن خودکار است.

زمانی که دمای روغن به بالاترین حد ممکن می رسد این امکان فعال شده و دستگاه به خودی خود خاموش می شود تا مانع از آتش گرفتن روغن و دستگاه شود.

سعی کنید در هنگام خرید سرخ کنی را انتخاب کنید که از این امکان برخوردار باشد.

  • وجود کابل جدا شونده نکته ی مهم دیگری است که هر چند ممکن است ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید ولی مهم بوده و باید در هنگام خرید به آن توجه داشت.

سرخ کن های برقی دارای سیم بلندی هستند. خطر گیر کردن پا و یا حتی دست و واژگون شدن سرخ کن پر از روغن داغ، پیشامدی است که بویژه در خانواده های دارای بچه دور از انتظار نیست.

بهترین راه پیشگیری استفاده از کابل جدا شونده است که در صورت گیر کردن و کشیده شدن به جای واژگونی دستگاه خود کابل جدا می شود.

  • سرخ کن نباید گرما را به بدنه منتقل نماید. در صورت مواجهه با این مشکل قبل از استفاده ی مجدد علت را بررسی و رفع نمایید.
  • برای تضمین ایمنی بیشتر، بهتر است در هنگام خرید سرخ کنی را انتخاب کنید که دارای دسته ی مناسب و ایمن برای حمل و نقل دستگاه بوده و نیز دارای پنجره ی نظافت یا در شیشه ای باشد.

این امکانات باعث راحتی بیشتر در انتقال دستگاه داغ و نیز کاهش خطر سوختگی با بخار داغ یا روغن جوشان در حین نظارت به پخت غذا می شود.

جمع بندی:

آنچه در این مقاله که با هدف آموزش تعمیرات سرخ کن گفته شده و در اختیار شما قرار گرفت این امکان را به شما خواهد داد تا با کسب اطلاعات کافی درباره ی دستگاه سرخ کن، قطعات مختلف آن، ایرادات و مشکلات رایج و نحوه ی عیب یابی و تعمیر آن، در صورت داشتن مهارت ابتدایی در انجام تعمیرات، سرخ کن خود را تعمیر نمایید.

علاوه بر این، اطلاعات ارائه شده در این مقاله در باره ی انواع سرخ کن و راه های نگهداری و استفاده ی بهینه از آن، نحوه ی انتخاب سرخ کن مناسب و چگونگی استفاده ی درست و افزایش طول عمر مفید این دستگاه را به شما خواهد آموخت.

مطالعه ی دقیق این مقاله شما را از جستجو های اینترنتی بیشتر برای کسب آگاهی و اطلاعات درباره ی خرید و تعمیر سرخ کن بی نیاز خواهد نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *